Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

Öncelikle bizlere kendinizden bahseder misiniz? Kaç yıldır müzikle uğraşıyorsunuz?

İsmim Hasan, eksenimdekiler kısaca bana Asan der aynı kişiler Emrah'a Emra diye seslenirler nedense. 2006 Medrese-i Hayriye mezunuyum, Atina üniversitesinde ne zaman biteceği konusunda kafamda çeşitli soru işaretleri bırakan Tarih ve Felsefe bölümünde eğitim hayatımı sürdürmekteyim.

 Meriç nehrinin kıyısına 3 mil uzaklıkta bulunan "Ahrenpınar" köyünden olduğumu da eklemek isterim. Teşkilatın diğer elemanları ise, 13 ihmalin temelini atmış olan abim Mehmet (Zuzu) ve empam Ali (Nujelm).

Meşgul olduğumuz alana "müzik" diyerek müzisyenelere hakaret etmek istemem ama ürettiğimiz parçaların içinde melodilerden oluşan bir ahenk olduğunu varsayarsak, yapmaya çalıştığımız şey; lyric odaklı gürültüden oluşan bir çeşit müzik ki; 2004 ten bu yana amatör olarak içinde bulunduğumuz hengamenin tanımı.

 

Grubunuzun ismi nedir ve neden o isim; bir anlamı var mı? Ayrıca kullandığınız bazı nickname’ler de var onları da açıklayabilir misiniz? (Anlamlarını)

Bizler, Uneba Realm ve Ben Büdü olarak Teşkilat-ı 13 İhmal çatısı altında toplanmış; müzik başta olmak üzere, sinema kurgu, grafik tasarım ve fotoğrafçılık gibi farklı dallarda da faliyet gösteren sanat severleriz. O yüzdendir ki bu oluşumu "teşkilat" olarak nitelendirme gereği duyduk. 13 ihmal ismi ise; Ali'nin lise 2 dönemi 13 dersten ihmale kalıp sınıfı geçmesinden ilham alınmıştır. Herhangi bir mistik mesaj içermemektedir.

Uneba Realm, Nujelm ve Zuzu'nun bulduğu oluşumun ismidir, hakkında bilgi vermek istemiyoruz lakin bir tiyo müstesna, o da bu: O ne be? :).

Ali, Nujelm nick'ini , "mmorpg" türü oyunların atasıolarakkabul edilenUltima Online oyununda ki bir mezarlığın adından esinlenmiştir, lakab konusunda abimin kararları değişken olduğundan, düzenli olarak kullandığı bir nickname'i yoktur ama aramızda "Zuzu" olarak tanınır. "Benim Büdü"yü tercih etme sebebimse, nickname aradığım dönem de bana sempatik gelmiş olmasından ibaret.

 

Neden başka bir müzik alanı degil de rap? Kısacası neden rap?

Başlıca bir sebep sunmak gerekirse, rapin yapılabilmesinin oldukça kolay olması, bir diğer etken de yaşadığımız ve yaşlandığımız ortamda başka bir müzik alanıyla ilgilenebilecek yeterli düzeyde altyapı ve çeşitliliğin bulunmaması tabiiki de. Onun dışında rap'e başladığım yıllarda yaşımın getirdiği saldırganlık, kendini ifade edebilme, toplumdan soyutlanabilme ihtiyaçlarının dışa vurumuna oldukça musait bir müzik türü olması sıralayabileceğim sebeplerden sadece bir kaçı.

 

Haftada kaç saat müzikle ilgileniyorsunuz? Çalışmalarınızı/provalarınızı nerede yapıyorsunuz? Özel bir yeriniz var mı?

Düzenli olarak uyduğumuz bir program yok gibi. Meşgul olduğumuz saatler genelde ilham ve ruh halimizin bulunduğu durum ile orantılı olsa da çok saat diyebiliriz. Çalışmalarımızın müzik yapımı ve kayıt aşamasını, Atina/Zwgrafou'nun eski yurtlarında 6 yıldır konakladığım odamda kurduğumuz, mütevazı ekipmanlardan oluşan home studio niteliğindeki mekanda yapıyoruz. Lyric yazımı ise, işin, herkesin kendi evinde çaresine baktığı kısmı diyebiliriz.  

 

Albümünüz var mı?

Ortaçağ diye adlandırdığımız 2004-2008 arası kaydedilmiş bir kaç demo albüm ve sayısız demo parça var ama insan içine çıkartılabilecek olanlar, 2008 yılının kasım ayında internete sunduğumuz Uneba Realm'in "Nobel Olusu", benimse "Gadab" albümüdür ki; onların da artık insan içine çıkartılıp çıkartılamayacağı konusunda bazı şüphelerimiz var.

2008-2011 arası çıkarttığımız single parçalar Teşkilatın Ronesans'ı olurken, 2012`in nisan ayında internet'e sunduğumuz ve Amerika`da 70'lerde tavan yapmış Soul müziğinin sample'larından beslenerek işlenmiş olan "Mood" albümü; aramızda, 13 ihmal'in Aydınlanma Çağı olarak kabul edilir.

 

(Bir yerlerde ya da festivallerde çıkıp şarkı söylüyor musunuz diye soru sormak istiyorum ama emin değilim.)

Sayısız demek istemem ama hatırı sayılır sayıda konser teklifi aldık ki bunların bazıları oldukça büyük organizasyonlardı. Atina`nın underground konser mekanlarında Salto Mortal grubu ile sahne deneyimi yaşamış olsam da, Teşkilat olarak bu konuda tecrübe ve prova eksikliğimiz olduğundan teklifleri geri çevirme durumunda kaldık. (Yani reddedişimizin ünlü olmamızla bir bağlantrsr yok :) )
Kısa bir zaman içinde Atina da küçük bir konser yapmak istediğimizi de eklemeden geçemeyeceğim.

 

Sizce rap müziği toplumsal olaylara karşı belirli bir duruş sergileyebilen bir müzik türü mudur? Eğer öyle olduğunu düşünuyorsanız bunu çalışmalarınızda uyguluyor musunuz? Örnek bir şarkınızı paylaşabilir misiniz? Şarkı ismi?

90`lara, yani rapin ciddi anlamda icra edildiği döneme dönersek eğer, parçaların %90'ın toplumsal, sosyal ve politik yapıya atfedilmiş olduğunu görebiliriz.

Emceeler rap'in toplumsal konulara karşı belirli bir duruş sergileyebildiğini savunur, gelgelelim işin aslı, belirli bir duruş sergileyebildiği sanısına kapılmaktan başka birşey değildir. Bu, kahvede politika yapıp ülke kurtarmayla eş değerdir kanımca, nitekim ikisininde mottosu çok laf az iştir.

Tüm rasyonel yollar bu sonuca çıksa da, ben, uydurduğumuz bu yalana inanıp, bilinçli bir şekilde yapıldığı sürece, rap'in sosyal yapıya etkisi olabileceğini savunanlardan birisi olmaya devam edeceğim.

İşin özünde Doğru ve Yanlış "bir" olsada geçen bilmem kaç bin küsır yılda bu iki kavram göreceli bir konuma indirgenmiştir, bu da, mclerin "doğru ve yanlış"a temas etmek istediklerinde yukarıda anlatılmaya çalışılan "o duruşu" sergileyememeleriyle sonuçlanır. O yüzdendir ki biz Teikilat-i 13 ihmal olarak sosyal bir parça yazmak istediğimizde, ki sıkca yaptığımız birşey değildir, daha etkili ve gerçekçi olmasını istememiz sonucunda, "tez-antitez-sentez" üçlüsünden oluşan Hegel diyalektiğini uygulamaya özen gösteririz.

Uneba Realm'in anateması genelde daha septik ve mistik olduğundan Teşkilatımızda sosyal sorumluluğu ben üstlenmiş durumdayım. Eski parçalara nazaran bu hususta bütün bir parça yazmak yerine, son zamanlarda kağıda dökülmüş olan Masturadamus, Ölüler Öksürmez, Melankolik Battle gibi şarkılarda, bahsi geçen hicivleri satırların arasına serpiştirmekle yetindiğimi söyleyebilirim.
 

Yanılmıyorsam rap müziğinin belirli bir kültürü ve hitap ettiği belirli kitlesi var. Bu bağlamdan yola çıkarak ve ‘Atlim’ isimli şarkınızı varsayarak kabaca ‘Trakyaca rap’ özelliği ön plana çıkabilir mi?

Liberal bir yapıya sahip olmasıyla tanınan hiphop'in da kendi içinde bazı katı kuralları ve tabuları vardır. Yapılan işin öncelikle, hiphop kültürünü bilen, benimseyen kesim tarafından kabul edilmesi MC için ön plandadır ama "Atlim" parçasın da olduğu gibi daha deneysel, daha trakyavari" her kesime hitap edebilecek istisna parçalar yapmakta ayrı bir keyiflidir gelgelim bahsi geçen hiphop'i benimseyenlerin, toplulumuz da yeterli coğunlukta olmamaları, yaptığımız beatlerin, özellikle yazdığımız rhyme'ların alışılmış rap`ten farklı, tarzımızın da daha expremental yapılanmasına vesile oldu. Toparlayacak olursak şarkılarımızın herkes tarafından dinlenilip beğenilmesi güzel, bu müziği anlayanlar tarafından beğenilmesi daha tatmin edici diyebilirim.

 

Yukarıdaki sorudan yola çıkarak, trakya şivesiyle veya şive kullanmadan, trakyalıların sosyal yapısına ve kültürüne hitap eden özgün bir rap müziği şekillenebilir mi? Gerçekleşirse sizce nasıl olur?

Her ne kadar bize özgün olan bu şiveyi severek kullansakta, eğri oturup doğru konuşacak olursak, Batı Trakya lehçesinin kulağa pekte hoş gelmediği, hatta zaman zaman itici olduğu açık (acı) bir gerçek.

Müziğin tüm dallarında olduğu gibi, rap'te de kişiye veya bölgeye özgün bir tarz oluşturmak, o tarzın tüketimi ile bağlantılıdır. Rap'in evrensel bir müzik türü olduğunu da varsayarsak, bölgesel rap'in emceeyi kısıtlaması gibi bir durum söz konusu, böyle durumlar da genelde, Selanik stilini uygulayanların Atinalılar tarafından, İstanbul tarzını icraa edenlerin de Ankaralılar tarafından dinlenilmemesiyle sonuçlanır, o yüzdendir ki bir çok "başarılı" diyebileceğimiz emcee genel'e hitap eden şarkılar üretmeyi tercih eder.

Nihayetinde herkesin yaşadığı bölgeden etkilendiği de bir gerçek, bu konuda başlı başına tarz oluşturmak yerine dahil olduğu tarzı, kültürüne has olan kelimelerle, deyimlerle ya da kalıplaşmış repliklerle süslemesi yeterli bence.

 

İnternette size ait bazı video klipler mevcut, onlardan biraz bahsedebilir misiniz? Özellikle de ‘Corpse of Nobel Paradox’ isimli video-clip çok başarılı olmuş. Nasıl çektiniz profesyonel yardım aldınız mı?

Mood albümünün 13. parçası "Siyah Adamın Ruhu", "Corpse of Nobel Pardox" ve Nujelmin solo parçası "Inci" olmak üzere şu an'a kadar 3 klip çektik. Bunlardan en çok dikkat çekeni tabiiki de "Paradox"un klibi oldu.

Klip çekme hikayemiz bundan 4-5 yıl öncesine dayansa da ekipman konusunda sıkıntımız olduğundan epey bir gecikti. Sonra, çok yakın arkadaşımız olan Mehmet bir gün elinde oldukça iyi bir kamerayla geldi ve SAR'ı çektik. Klibi çeken, montajlayan, oynayanlar dahil olmak üzere herkesin ilk defa yaşadığı bir deneyimdi, sonuç olarak güzel bir klip olduğunda karar kıldık. Daha sonra bir diğer yakın arkadaşımız olan Fahri elinde daha iyi bir kamerayla geldi ve INCI`yi çektik, bu klip, SAR`da yapılan kadraj ve montaj hatalarını daha asgariye indirmemizi sağladı. Sonuç itibariyle, teknik açıdan ilk klipten çok daha başarılıydı. Son olarakta Ali`nin "kanlı bir klip" olarak tabir ettiği ve uzun zamandır kafasinda olan "Paradoxu" çektik, mekan olarakta parçanın konseptine oldukça müsait olan Metsobio üniversitesinin eski yurtlarını seçtik, oyuncularsa her zamanki gibi çevremizdeki yakın arkadaşlarımızdı. Çekimler bittiğinde herkes memnun, mutlu mesud bir şekilde evine döndü ama Ali klibin montajını bitirdiğinde şüphesiz kimse bu kadar iyi bir sonuç beklemiyordu.

Belirttiğim gibi kendi imkanlarımızla kendi insanlarımızla çektik hepsini, bu arada "sizin" aracılığınız ile de burdan kliplerde parmağı olan bütün o güzide insanlara Teşlikilat-ı 13 ihmal adına tekrar teşekkür etmek isterim.

 

Sizce başarılı bir rap’çi olabilmenin kriteri nedir?

Bu konuda fikir beyan edebilecek son kişi olmamla birlikte, Rap, belki de kimin daha iyi kimin daha kötü, ne şekil yapılmalı ne şekil yapılmamalı tarzında konuların bu denli tartışıldığı tek müzik türüdür.

Burdaki başarıyı TV' ye çıkmak olarak algılayacak olursak, Amerika`daki mainstream piyasayı kopyalamak yeterlidir, eğer başarı "halk kahramanı" olmaksa Amerika`nın ne kadar kötü bir çocuk olduğuna değinmek ya da politikacılara hicv etmek kafidir.

Başarılı Emcee, piyasa ve rakamlardan soyutlandığı vakit, herkesin farkında olduıu bir durumu en farklı yerinden en güzel rhyme'larla ifade edendir benim için. "Evet bir gün öleceğiz, bizi gömecekler ve unutulacağız" demek yerine, "Toprak beni doğurdu ben üzerine bastım, küsmedi bana, öldüğüm de beni bağrına bastı" demeyi tercih edendir kısaca.

 

Şarkılarınız dinleyecilerinizle nasıl buluşuyor? İnternet sitesi varsa adresinizi paylaşabilir misiniz?

13 ihmal çatısı altında yaptığımız herşeyi sosyal medyadan paylaşıyoruz.

13ihmal.blogspot.com'dan bize ait olan herşeyi ücretsiz olarak indirebilir, soundclood.com/benbudu adresinden bütün çalışmalarımızı dinleyebilir, youtube.com/13ihmal`den ise klip ve deneysel projelerimizi izleyebilirsiniz. Ayrıca yapmaya çalıştığımız müziği beğenip dinleyenlerin buluştuğu facebook hayran sayfamız da mevcut facebook.com/13ihmal. Son olarak ta followlamayı sevenler icin twitter.com/13ihmal adresimizi belirterek hiç biryerden eksik olmadığımızı ifade etmiş olalım. :)

 

Son olarak eklemek istediğiniz bir şeyler var mı?

Bu röportajın gerçekleşmesini sağlayan Ridvan Köse başta olmak üzere ve röportajdaki payından şüphe duymadığım Feriha Derviş'e Teşkilat olarak en "içten" teşekkürlerimizi sunmak isterim. Ayrıca bütün empalarıma, Teşkılatımızı destekleyen, desteklemek isteyipte destekleyemeyen tüm Batı Trakya bireylerine teşekkür ederiz. Saygı ve Sulh, Burası Trakya`nın Batısı.


Hiphop sözlüğü:

emcee (mc) = microphone checker = rap sanatçısı
lyric = söz, güfte
beat = şarkılardan sözler çıkarıldığında geriye kalan sözsüz kısım
rhyme = kafiye
mainstream = popüler
sample = genellikle rap parçalarında olan müziğin veya melodinin, başka bir parçadan alınmış (çalınmış) olan kısmı
expremental = deneysel

 

 

Ridvan Köse Mehmet

Rastgele Makale

Perpato Derneği ne zaman ve hangi amaçla kuruldu?

Rodop İli Yürüme Engellilerve Dostları Derneği “Perpato” 2002 yılının Eylül ayında bir grup yürüme engelli tarafından kuruldu. O günden bu güne Rodop ilinde faaliyet göstermekte ve ana hedefi Rodop ilinin erişilebilir ve özellikle de engelli vatandaşlar tarafından erişilebilir ve ulaşılabilir alanlara sahip olmasını sağlamak ve engelli vatandaşları sahip oldukları hakları hakkında bilgilendirmektir. 

Devamını oku...